'PROGRESS IS A PROCESS'

‘Structuur biedt ruimte voor avontuur’ wordt er wel eens gesteld. Wij geloven er oprecht in dat de bedrijven die hun processen duidelijk uitgekristalliseerd hebben hier vele voordelen van ervaren en inderdaad beter zijn voorbereid op mooie avonturen. Denk hierbij aan een stuk efficiëntie en effectiviteit, kostenbesparing en winst, en groei en continuïteit. Allerlei woorden waar de gemiddelde ondernemer niet gauw voor terug zal deinzen. Maar durf jij de avonturen die processen je bieden ook aan?

Vele ondernemers niet is onze ervaring. In veel organisaties waar wij binnenstappen wordt er heel mysterieus gedaan over processen of wordt de term ineens helemaal vermeden. Zonde! Processen zijn er immers altijd. Of iedereen binnen de organisatie hetzelfde proces aanhoudt en dezelfde ‘procestaal’ spreekt is een ander verhaal. Wij geloven erin dat je als organisatie je eigen ‘procestaal’ moet ontwikkelen en die moet cultiveren bij alle afdelingen en bij iedere nieuwe werknemer. Het zien en begrijpen van wat er binnen een proces gebeurt (of zou moeten gebeuren) motiveert en activeert mensen om zelf oplossingen te zoeken voor zowel kleine als grote problemen, en biedt de mogelijkheid om zowel binnen- als buiten de kaders te denken. Een constante leercurve en verbetering van de organisatie tot gevolg.

Hoe kritisch en kwetsbaar durf jij naar je eigen organisatie te kijken? Kun jij je processen uittekenen? Denk je dat alle lagen van organisatie de processen op eenzelfde manier zouden uittekenen? Geven deze processen ook een weerspiegeling van de realiteit of zijn ze slechts een formaliteit op papier? Snapt iedere laag binnen de organisatie het hogere doel van de processen en krijgen ze de ruimte mee te denken over verbetering? Allemaal ontzettend belangrijke vragen. Wie een eerlijk antwoord durft te geven op deze vragen zal erachter komen dat het soms moeilijk is een gewenst antwoord te kunnen geven. Immers, vaak is de ISO of het halen van een of andere kwaliteitsnorm de enige trigger om eens te gaan zitten om processen in kaart te brengen, waarbij het ISO-handboek dan ook vaak een niet-waarhiedsgetrouwe momentopname is omdat de organisatie in al haar pragmatiek ‘anders’ werkt.

Durf jij wel in het diepe te springen en kritisch naar je processen te kijken en hier verbetering op aan te brengen? Mail ons vrijblijvend op erwin.driesen@transitie-partners.be en ontvang wat basis instrumenten die je een stap in de goede richting zullen zetten om je processen juist in kaart te brengen en hiermee in de praktijk voordeel mee te behalen.

Leave a Reply

nl_NLDutch