Privacy blijft belangrijk...ook tijdens de Corona pandemie

Corona bestrijden ontslaat ons niet van andere verplichtingen!

Het Corona virus heeft het nog niet opgegeven! Uit de cijfers van gisteren en vandaag blijkt de gevreesde tweede besmettingsgolf ingezet. De overheid neemt dan ook bijkomende maatregelen in een poging om het tij te doen keren. Met name “Contact tracing” staat daarbij hoog op hun lijst. Uitbaters van diverse ondernemingen, zoals bijvoorbeeld horeca, worden gevraagd om de contact- en locatiegegevens van hun bezoekers en klanten te registreren. Dit om in geval van nieuwe besmettingen sneller de herkomst van de besmetting te kunnen opsporen en de potentiële verspreiding op andere personen in kaart te kunnen brengen. Dit blijkt vaak een belastende en erg ondankbare job, maar als de overheid zoiets oplegt kan je moeilijk anders. 
Ondernemers opgelet! Dat ontslaat je echter niet van je GDPR-verplichtingen. Ook voor die uitzonderlijk extra gegevens dien je de nodige technische en organisatorische maatregelen te nemen. Wat in je normale situatie voldoende is moet in deze veranderende corona context mee veranderen! De bezorgdheid van de mensen schuilt dus niet zozeer in het “waarom”, maar vooral in het “wat” er met onze persoonsgegevens gebeurt. Moet nu plots iedereen weten in welk café in mijn pintje drink en waar ik met mijn gezin ga lunchen? Gezien de noodzaak in Corona-tijden allemaal goed en wel, maar wat nadien?

We begrijpen dat, terwijl je probeert je business boven water te houden,  privacy is niet je eerste focus is. Desondanks zal je zelf initiatief moeten nemen om bij te houden welke persoonsgegevens je uitzonderlijk bijhoudt en hoe je deze opslaat en beveiligt, zodat de privacy van je bezoekers en klanten ook tijdens de Corona-crisis gewaarborgd blijft.
Daarom adviseren wij je om samen met je interne of externe GDPR verantwoordelijke of DPO regelmatig te bespreken hoe je deze wijzigende situatie best opvangt en blijft voldoen aan je privacy-verplichtingen.

Voor onze klanten en netwerk is er het “Transitie-Partners DPO-Loket“, dat sinds 2018 een korte lijn is naar een GDPR-kennisklankbord en ook nu, in deze onzekere tijden, een dankbare hulplijn kan zijn!
Heb je een vraag of wil je even klankborden i.v.m. de impact die deze nieuwe ontwikkelingen kunnen hebben op jouw verantwoordelijkheid?
Drop ons een mailtje via dpo-loket@transitie-partners.be of bel ons op +32 11 988 576. 
We helpen je graag op weg!

Leave a Reply

nl_NLDutch