Going the extra mile

Uitdagingen 

Dat we bij Transitie-Partners van bij de start al  the extra mile in ons bloed hebben mag je vrij letterlijk nemen. 

Als ondernemer kan je op elk gegeven moment plots voor stevige uitdagingen en huizenhoge obstakels staan, die compleet onoverkomelijk lijken op het eerste gezicht. Je ingraven en alleen proberen om te gaan met een nieuwe realiteit is zeker niet iedereen gegeven, en bij nader inzien zelfs niet wenselijk! Een ondernemer moet een klare blik blijven houden van alles wat er zich rondom afspeelt. Daarbij hoort ook zich kwetsbaar te durven tonen en tijdig een klankbord te zoeken bij vertrouwenspersonen. 

Een onverwachte storm

Een tijdje geleden kwam een klant van Transitie-Partners onverwacht in een storm terecht. Door de sterke groei in recente jaren en de blinde aanwerving van “minder gepaste teamleden” werd de foutenlast steeds hoger terwijl de werksfeer stelselmatig meer en meer verzuurde. De drukte van de dagelijkse operaties zorgde voor een dikke mist, waardoor deze problemen sluimerden en ze niet als prioritair op de radar van de ondernemer verschenen. 

Het schip drijvende houden

Dan, van de ene op de andere dag verlieten sleutelfiguren het bedrijf en konden niet tijdig vervangen worden. Daardoor moest de ondernemer zelf her en der inspringen om het schip drijvende te houden. Goed wetende dat deze situatie niet lang te trekken zou zijn, kwam men niet uit deze impasse en bleef de ondernemer steeds harder vechten tegen de steeds groeiende moeilijkheden. Stress op het werk en thuis, slaaptekort … Die tunnelvisie moest doorbroken worden! 

Going the extra mile

Tijdens een informeel gesprek met een van de vennoten van Transitie-Partners kwam die uitzichtloosheid en de bijhorende emotie plots naar boven. Het bleek dat de grenzen van denken sterk verbonden waren met de omgeving van het bedrijf. We zagen in dat we de vergaderzaal best moesten verlaten en op zoek moesten gaan naar een rustige en inspirerende plek om de zaken samen op een rijtje te zetten en een nieuw strijdplan te maken.

We besloten een stevige boswandeling te maken met de honden. Na een 2-tal uren ploeteren door de modder en het veen, klaarde de spreekwoordelijke hemel wat uit en begon er zich een nieuwe visie te vormen. Het plan zou zijn eerst de focus te leggen op het terugvinden van de pedalen om dan nadien weer beter te kunnen groeien. Eerst de focus op de klanten, de kwaliteit, het imago van het bedrijf… Desnoods met een kleiner team. Dat betekende harde keuzes maken tussen uitdagende projecten en interessante klanten, en te kiezen voor de juiste projecten, waar men met zekerheid succesvol ging zijn. 

Het licht door de bomen zien schijnen

Een ondernemer ziet opportuniteiten en in deze instantie was het een extern klankbord, een andere omgeving en 9765 stappen de juiste aanpak om de ondernemer te inspireren en nieuwe oplossingen te overwegen.

Leave a Reply

nl_NLDutch